Deze 612 pk sterke Vegas Yellow R8 zal de laatste zijn. Vaarwel, oude vriend.



We wisten al een tijdje dat deze dag eraan zat te komen, maar het maakt het nog steeds niet makkelijker. De Audi R8 is officieel niet meer.
Technisch gezien weten we nog steeds niet zeker of Audi plannen heeft om een volledig elektrische supercar te bouwen en de naam nieuw leven in te blazen, maar het is het einde van de echte R8 met verbrandingsmotor na slechts twee generaties. Trieste tijden.
Audi heeft onlangs de laatste auto in elkaar gezet in zijn fabriek in Böllinger Höfe bij Stuttgart. Maar wat een waardige afsluiter, nietwaar? Het is een 612 pk sterke 'Performance quattro Edition' met Vegas Yellow lak, bronzen 20-inch lichtmetalen velgen en het exterieur carbon pack.

Ook bleef de Audi R8 trouw aan zijn 5,2-liter atmosferische V10, waardoor het allesbehalve een doorsnee supercar werd. Dit specifieke voorbeeld zal echter niet naar een klant gaan - het is bestemd voor Audi Tradition en een rustig, museumgericht leven. Laat iemand hem alsjeblieft tot 8.700 toeren draaien.
Natuurlijk werd ons een tijdje geleden verteld dat de bewerkte GT-special edition de laatste R8 zou zijn, maar toen de dood van de auto werd aangekondigd, schoten de bestellingen omhoog en werden de standaard quattro- en achterwielaangedreven versies nog een paar maanden gebouwd.
Nu is het allemaal voorbij en blijven de mensen in de fabriek in Böllinger Höfe alleen nog maar volledig elektrische e-tron GT's in elkaar schroeven. Vaarwel, R8, het was... luid.